Taierea capului Sfântului Ioan Botezătorul
Dintre toti sfintii intalniti în calendarul crestin ortodox, Sfantului Ioan Botezatorul ii sunt inchinate cele mai multe zile de praznuire: Nasterea (24 iunie), Taierea capului (29 august) și Soborul Sfantului Ioan Botezatorul (7 ianuarie), Intaia și A doua aflare a capului (24 februarie), A treia aflare a capului (25 mai), precum și Zamislirea (23 septembrie). Acest fapt subliniza, pe de o parte, cinstirea pe care Dumnezeu a daruit-o Sfantului Ioan, Botezatorul Domnului, dar și puterea de har pe care “cel mai mare om nascut din femeie” o are în ajutorul credinciosilor.
Un fapt suprinzator il reprezinta insa cinstirea Sfantului Ioan Botezatorul nu doar de confesiunile crestine, ci și de unele grupari gnostice (mandeeni, nazorei), unionisti și de musulmani. Cei din urma, detin moaste ale Inaintemergatorului lui Hristos pe care le pastreaza în moschei.
Taierea capului Sfantului Ioan Botezatorul este praznuita pe 29 august. Este ultima mare sarbatoare din anul bisericesc, pentru ca pe 1 septembrie incepe un nou an. Ziua Taierii capului Sfantului Ioan Botezatorul este o zi de post. Ni se cere sa postim în aceasta zi, pe de o parte ca sa nu ne asemanam cu Irod, care din cauza ospatului fara masura, a cerut ca Salomeea sa-i danseze și drept rasplata i-a oferit capul Sfantului Ioan Botezatorul, iar pe de alta parte, ca sa ne asemanam cu viata infranata a lui Ioan.
Exista persoane care au sustinut ca ziua Taierii Capului Sfantului Ioan Botezatorul prefigureaza Vinerea Patimilor. și dupa cum postim în fiecare vineri, ca zi a rastignirii Domnului, tot astfel se cuvine sa postim și în aceasta zi.
Mentionam ca în afara posturilor de lunga durata, avem și posturi de o zi:
– miercurea, ziua în care Mantuitorul a fost vandut;
– vinerea, ziua în care a fost rastignit;
– pe 14 septembrie – Inaltarea Sfintei Cruci, în amintirea Patimilor Mantuitorului;
– pe 5 ianuarie, în Ajunul Bobotezei, în amintirea postului pe care il tineau în vechime catehumenii care urmau sa fie botezati în ziua praznuirii Botezului Domnului.
Sunt unele persoane care postesc și lunea, în ziua inchinata sfintilor ingeri.
Sfantul Ioan Botezatorul în Islam
In Coran, alaturi de alte personaje biblice, Sfantul Ioan apare ca profet al lui Dumnezeu. Desi mai scurt, episodul nasterii sale prezinta foarte multe asemanari cu textul evanghelic.
Musulmanii vad în Sfantul Ioan un martor al cuvantului lui Alah și care va prevesti venirea lui Iisus (Isa). Tatal sau, Zaharia este, la randul sau, un profet al Islamului.
Traditia islamica sustine ca Sfantul Ioan a fost unul dintre profetii pe care Mahomed i-a intalnit în noaptea numita Mi’raj, a urcarii sale prin cele Sapte Ceruri. Se spune ca i-a intalnit pe Ioan și pe Iisus în cel de-al doilea cer, unde Mahomed le-a multumit “fratilor sai”, inainte de a urca impreuna cu Gavriil (Jibral) la al treilea cer, unde l-a intalnit pe Iosif (Yusuf), fiul lui Iacov. Povestea profetului Ioan a fost de asemenea spusa și regelui abisinian în timpul migratiei lui Mahomed în Abissinia.
Sfantul Ioan are doua nume diferite în limba araba: crestinii arabi il numesc Ioan Botezatorul, iar musulmanii, care nu marturisesc botezul lui Hristos, il numesc Ioan, fiul lui Zaharia.
Moschei ce pastreaza moaste ale Sfantului Ioan Botezatorul
Prin traditie, locul în care a fost inmormantat Sfantul Ioan se afla în Sevastia, în Samaria. De aici, insa, moastele sale au fost duse în alte orase (Ierusalim, Alexandria), pentru a nu fi profanate. Capul a fost și el dus în mai multe locuri, incat de multe ori i s-a pierdut urma, fiind aflat ulterior la Ierusalim, Emesa sau chiar Roma.
Intre moscheile care pretind ca detin fragmente din moastele Sfantului Ioan Botezatorul se afla și Moscheea Imrahor Camii din Istanbul (fosta Manastire Studion). Documentele arata ca aici se pastreaza inca din secolul al IX-lea mana dreapta și o parte din craniu, frumos imbracate în aur și pietre pretioase.
O alta moschee în care se afirma ca este pastrat capul Sfantului Ioan Botezatorul, este Moscheea Umayyad sau Marea Moschee din Damasc. Situata în partea antica a Damascului, acest locas de cult musulman este una dintre cele mai mari și mai vechi moschei din intreaga lume. Este considerata al patrulea loc sfant al Islamului.
Dupa cucerirea araba a Damascului în 634, aceasta moschee a fost construita pe locul unei biserici crestine inchinate Sfantului Ioan Botezatorul.
Venerarea Sfantului Ioan s-a pastrat în randul unor grupari musulmane mai ales sub influenta cultului ortodox de traditie bizantina. Cultul include o sarbatoare inchinata Taierii capului Sfantului Ioan, în ziua de 29 a lunii Av (potrivit calendarului ebraic). Ca loc de inchinare pastrat pana în zilele noastre se afla capela ce pastreaza capul Sfantului Ioan din Moscheea Umayyad. Unele marturii timpurii mentioneaza despre Califul umayyad al-Walid I ca a dezgropat capul profetului Ioan pe care l-a asezat intr-un stalp din Damasc, al carui capitel avea o forma arhitectonica asemanatoare unui cos din frunze de palmier.
Prin prezenta moastelor Sfantului Ioan Botezatorul, Moscheea Umayyad constituie un locas de cult unic în felul sau, prin faptul ca musulmani și crestini sunt vazuti rugandu-se impreuna, chemandu-l în ajutor pe Inaintemergatorul Domnului.
Papa Ioan Paul al II-lea a vizitat capela în care este tinut capul Sfantului Ioan Botezatorul aflata în Moscheea Umayyad în luna aprilie a anului 2001, pe cand se afla în Siria. A fost pentru prima data cand un papa a vizitat o moschee.
Si parintele Sofian Boghiu se numara intre pelerinii care a vizitat Moscheea Umayyad și s-a rugat inaintea moastelor Sfantului Ioan Botezatorul pastrate aici.
Nu intamplator, cantarile liturgice inchinate Sfantului Ioan vorbesc despre faptul ca Sfantul Ioan mustra pe cei faradelege și dupa ce capul sau a fost taiat, aratand prin aceasta puterea lui Dumnezeu prin sfintii Lui.
Capul Sfantului Ioan, Inaintemergatorul Domnului, taiat de imparateasa cea faradelege, a devenit simbolul prezentei lui Dumnezeu în viata omului și în moartea lui. Si, oricate vicisitudini ale istoriei s-au abatut peste Biserica, Capul Sfantului Ioan este marturia că dreptatea și curatia vor iesi mereu la iveala prin harul lui Dumnezeu.